Serwis gminny | Rejes/tr zmian | Mapa serwisu | http://bip.gov.pl
Menu podmiotowe: Władze | Urząd Gminy | Jednostki organizacyjne gminy | Kontakt | Pomoc | Majątek Gminy | Jednostki pomocnicze |
Menu tematyczne: Przetargi | Oświadczenia | Podatki, opłaty lokalne | Druki do pobrania | Protokoły kontroli | Wybory i referenda | Informacje i programy | Skargi i wnioski | Konkursy/procedura naboru | Monitor Polski B | Informacje o środowisku | Informacje bieżące | Jak załatwić sprawę | Prawo miejscowe | Rejestr spraw
   Strona główna » Prawo » Uchwały Rady Gminy » Kadencja 2002-2006 » Uchwały Rady Gminy z 2004 roku ·

Wyszukiwarka

UCHWAŁA NR XII/74/04 RADY GMINY MIASTKOWO
z dnia: 31 marca 2004 r.
w sprawie: uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Danuta Małgorzata Zajączkowska

Załącznik
do uchwały Nr XII/74/04
Rady Gminy Miastkowo
z dnia 31 marca 2004 r.

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2004 ROK

UZNAJĄC ŻYCIE OBYWATELI ZA NIEZBĘDNY WARUNEK MORALNEGO DOBRA SPOŁECZNOŚCI GMINNEJ STANOWI SIĘ CO NASTĘPUJE:
I. WPROWADZENIE
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na gminę Miastkowo opiera się na:
1. Znowelizowanej ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku .Art.1, ust. 1 tej ustawy stanowi, że „Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożywania napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsiewzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości
w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawania i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy”.
2. Narodowym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2000 – 2005 przyjętym i zaakceptowanym przez Radę Ministrów, który określa założenia i priorytety z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
3. Stanowisku Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w sprawie działań izb obrachunkowych związanych z realizacją przez gminy postanowień ustawy z dnia
26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi podjęte dnia 22 października 1998r.
4. Katalogu działań rekomendowanych do realizacji w ramach gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5. Analizie i diagnozie stanu sytuacji w gminie w zakresie problemów alkoholowych
za rok 2002, uwzględniając:
1) ilość rodzin objętych bezpośrednią pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej-399, w tym – 47 rodzin z problemem alkoholowym;
2) ilość dzieci z rodzin alkoholowych, które korzystały z różnych form pomocy-147;
3) ilość nauczycieli przeszkolonych w zakresie realizacji programu profilaktycznego
,,7 kroków”-3;
4) ilość osób przeszkolonych w zakresie podstawowych informacji o problemach alkoholowych i możliwości ich rozwiązywania-8;
5) ilość zezwoleń na sprzedaż detaliczną alkoholu –18;
6) ilość zezwoleń na sprzedaż piwa –16;
7) ilość zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5%-18% alkoholu –5;
8) ilość zezwoleń na sprzedaż alkoholu zawierającego powyżej 18% alkoholu –4;
9) ilość zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia
w miejscu sprzedaży –3.
6. Analizie pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1) komisja współpracuje z pełnomocnikiem Wójta ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
2) opiniuje projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz sprawozdanie z jego realizacji opracowane przez Pełnomocnika;
3) opiniuje decyzje o cofanie zezwoleń w przypadku naruszania sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym, albo też zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy;
4) prowadzi kontrolę przestrzegania warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych;
5) opiniuje projekty uchwał dotyczących liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych, ich usytuowania na terenie gminy oraz warunki sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych;
6) podejmuje działania zmierzające do poddania się leczeniu odwykowemu osób uzależnionych od alkoholu;
7) kieruje na badania przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia
od alkoholu i wskazuje rodzaj zakładu leczniczego dla osób, które w związku
z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład pożycia rodzinnego,demoralizują nieletnich, zakłócają systematycznie spokój i porządek publiczny;
8) przeprowadza wywiady środowiskowe i rozmowy w sprawach osób nadużywających alkohol.

Nadużywanie alkoholu to temat wstydliwy dla każdego członka rodziny, w której jest ten problem. Nawet znęcanie się fizyczne i psychiczne oraz trwonienie wspólnego mienia trzymane jest w wielkiej tajemnicy. Celem komisji jest przełamanie bariery wstydu i dotarcie do tych rodzin z pomocą.
II. ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH JEST DOKUMENTEM OKREŚLAJĄCYM ZAKRES I FORMĘ REALIZACJI DZIAŁAŃ NA TERENIE GMINY
Program ma na celu tworzenie spójnego systemu działań profilaktycznych i naprawczych zmierzających do zapobiegania powstaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszeniu tych, które aktualnie występują oraz zwiększeniu zasobów niezbędnych do radzenia sobie
już z istniejącymi problemami. Dlatego też opiera się on na pięciu podstawowych zadaniach gminy, które nakreślił ustawodawca.
C E L E:
1. Zmniejszenie ilości osób uzależnionych i nadużywających alkohol.
2. Podwyższenie progu wiekowego inicjacji alkoholowej.
3. Zmiany struktury i kultury picia.
4. Wzrost świadomości wśród mieszkańców gminy na temat skutków picia.
5. Zmniejszenie ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających alkoholu.

Zadanie pierwsze
ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Realizacja tego zadania oznacza:
1. Współudział w finansowaniu działań terapeutycznych realizowanych w programie ponadpodstawowym przez Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży.
2. W miarę potrzeby udostępnienie nieodpłatnie pomieszczeń w nowopowstałym Gminnym Ośrodku Kultury.
3. Rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu informacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin.
Zadanie drugie

UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE

Najważniejszym w tym zadaniu uznaje się szkolenie osób, które pracują z ofiarami przemocy na co dzień, zawodowo, a więc nauczyciele, policjanci, pracownicy ośrodka pomocy społecznej, służby zdrowia.
Znaczną część pracowników tych instytucji i służb przejawia deficyt wiedzy
i umiejętności praktycznych potrzebnych do realizacji specyficznych zadań związanych
z pomaganiem osobom uzależnionym i ich rodzinom.
W ubiegłych latach prowadzone były szkolenia dla w/w osób. Jest to jednak znikoma ilość przeszkolonych osób w stosunku do potrzeb. Zatem należy nadal pobudzać do refleksji wszystkich, którzy mogą mieć wpływ na rozwój osobowości młodego człowieka. Przekaz wiedzy z zakresu problematyki uzależnień (alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii) młodzieży może być szczepionką przeciw patologicznym zjawiskom.

W tej sytuacji realizacja tego zadania oznacza:
1. Edukacje publiczną: udostępnienie broszur i ulotek: między innymi.
pt.,,Gdzie uzyskasz pomoc”,,Nasze dziecko i alkohol”, ,,Bunt”, ,,Pułapka współuzależnienia”
2. Utrzymanie stałych kącików informacyjnych wyposażonych w broszury o w/w tematyce (Ośrodek Zdrowia, szkoły, Policja, Urząd Gminy).
3. Wspieranie szkół w realizacji zadań zawartych w ,,Szkolnych Programach Profilaktyki Problemów Dzieci i Młodzieży”-spotkania edukacyjne dla rodziców, prowadzone przez specjalistów.
4. Rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu informacyjnego dla ofiar przemocy.
5. Szkolenie różnych grup zawodowych: nauczyciele, członkowie gminnej komisji, policjanci, pielęgniarki.

Zadanie trzecie
PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ
I EDUKACYJNEJ W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

Realizacja tego zadania oznaczać będzie:
1. Konkursy dla różnych grup wiekowych o tematyce zagrożeń.
2. Wspieranie działań podejmowanych przez lokalne koalicje trzeźwościowe
np. organizowanie lokalnych imprez sportowych, rozrywkowych dla młodzieży, mających wyraźne odniesienie profilaktyczne (specjalny program, zaproszeni goście otwarcie wspierający takie bezalkoholowe przedsięwzięcia swoim autorytetem).
3. Pokrycie kosztów uczestników letniego obozu profilaktycznego /dzieci z rodzin
z problemem alkoholowym/.
4. Prowadzenie programów edukacyjno- profilaktycznych dla uczniów wszystkich szkół w gminie dotyczących rozwijania umiejętności mające na celu troskę o zdrowie
i bezpieczeństwo.
5. Prowadzenie zajęć edukacyjno-profilaktycznych na lekcjach wychowawczych
w zakresie zagrożenia młodości, asertywność, na bazie zakupionych materiałów, które znajdują się w bibliotece gminnej, szkolnej: kasety wideo, książki, broszury.
6. Kontynuacja zajęć prowadzonych dla grupy młodzieży ze szkoły podstawowej: grupa rozwoju osobowości - program socjoterapeutyczny.
7. Zorganizowanie zajęć dla dzieci w celu efektywnego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego/ zajęcia muzyczne, teatralne, taneczne, spotkania autorskie),
8. Dofinansowanie wydruku gazetki szkolnej Szkoły Podstawowej w Miastkowie,
w której przewidziany jest rozdział dla rodziców z zagadnieniami profilaktycznymi,
9. Wydruk i rozpropagowanie dla społeczności lokalnej biuletynu z zakresu wychowawczo- profilaktycznego.
Zadanie czwarte
WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Realizacja tego zadania służy de facto realizacji wszystkich poprzednich w/w zadań. Istotą zadania piątego jest stworzenie atmosfery przychylności i wsparcia dla lokalnych liderów i pozyskanie ich dla efektywniejszej realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
W obecnej sytuacji narastającego zagrożenia młodego pokolenia uzależnieniami od śmiertelnych substancji chemicznych /narkotyki/, szkoły wypracowują własną politykę
w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży. Powołano w szkołach zespoły nauczycieli, którzy będą zajmowali się tworzeniem programów profilaktyki szkolnej
i ich realizacją. Szkoły oczekują wsparcia, zrozumienia i akceptacji w realizacji działań profilaktycznych zawartych w programach szkolnych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Pełnomocnik, widzą konieczność tworzenia silnej i skutecznej koalicji. Oferuje swoją gotowość, chęć pomocy, wspierania nauczycieli i rodziców w ich działaniach wychowawczych, które mogą być najskuteczniejszą profilaktyką.
Nadal będą współfinansowane koszty leczenia mieszkańców gminy Miastkowo
w Wojewódzkim Ośrodku Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży lub w innych placówkach lecznictwa odwykowego.

Zadanie piąte
PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W ART.131 i 15 USTAWY ORAZ WYSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W CHARAKTERZE OSKARŻYCIELA PUBLICZNEGO.

PROWADZENIE KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW GOSPODARCZYCH PROWADZĄCYCH SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH:
1. Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż
i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży.
2. Kontrole przeprowadzają:
1) członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
2) policja.
3. Zakres kontroli:
1) zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych określonych w uchwałach Rady Gminy;
2) zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem;
3) przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt.3 przeprowadzone są co najmniej przez dwie osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.
5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu lub lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach w jakich prowadzona jest działalność;
2) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń;
6. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenie wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawa do cofnięcia zezwolenia.
8. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania
do usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie, informację o wykonaniu zaleceń.
9. Sprawdzenia wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.

ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Członkom Komisji przysługiwać będzie zryczałtowane wynagrodzenie równe diecie w wysokości ustalonej dla członków komisji stałych rady, za:
1. Udział w posiedzeniach plenarnych.
2. Przeprowadzenie kontroli przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych /w jednym dniu/.

III. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Środki, które będą zabezpieczały realizację w/w przedsięwzięć będą pochodziły z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz darowizn od osób fizycznych i instytucji.
Przedstawiony Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych obejmuje działanie służące realizacji wymienionych zadań własnych gminy, które są nakierowane na zmiany postaw dzieci, młodzieży, a także osób dorosłych. Program posiada również poszczególne konkretne działania nakierowane na pomoc ludziom
z problemem alkoholowym i ich rodzinom. Proponowane zadania wdrażane konsekwentnie i systematycznie prowadzić będą do osiągnięcia zakładanych celów. Gminny Program
jest widziany jako długofalowa strategia, systematycznie wzbogacana o nowe doświadczenia, co roku realizowana w poszczególnych rocznych programach.
W programie na rok 2004 dokonano aktualizacji mapy problemów alkoholowych gminy, ponieważ w trakcie realizacji zadań w roku 2003 ujawniły się nowe potrzeby i ciekawe doświadczenia.
Za ustalenia szczegółowego harmonogramu i terminów realizacji zadań wynikających
z niniejszego programu odpowiedzialny jest Wójt.
W celu realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Wójt powołuje pełnomocnika.


Opublikował(a): Janina Cwalina

Data powstania: pt, 02 kwietnia 2004 09:48
Data upublicznienia: pt, 02 kwietnia 2004 10:08
Zaakceptował(a): Janina Cwalina
Artykuł był czytany: 392 razy
 
Copyright @ 2003 Urząd Gminy Miastkowo Redaktor strony: Janina Cwalina;
nr tel. 086/217 48 66
nr fax 086/21748 29
mail: gmina.miastkowo@vp.pl

Wykonanie SPEEDi  - System PUBLIKATOR