logo Miastkowo  
Rada Gminy Uchwały

Uchwały



UCHWAŁA NR X/63/20
RADY GMINY MIASTKOWO
z dnia 13 marca 2020 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Miastkowo

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2019 r. poz. 506, poz. 1309, poz. 1571, poz. 1696, poz. 1815) w związku z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ) po zapoznaniu się z opinią Komisji Skarg, Wniosków i Petycji - uchwala się, co następuje:

§ 1. Stwierdza się, że skarga wniesiona przez Zarząd Koła Gospodyń Wiejskich Tarnowianie w Tarnowie na Wójta Gminy Miastkowo Pana Kazimierza Górskiego jest bezzasadna, z przyczyn przedstawionych w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.

§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy do powiadomienia wnoszących skargę - Zarząd Koła Gospodyń Wiejskich Tarnowianie w Tarnowie o sposobie załatwienia skargi, poprzez przesłanie uchwały wraz z uzasadnieniem.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 

Przewodniczący Rady 

Henryk Rupacz 

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2020 r. do Rady Gminy Miastkowo wpłynęła skarga Zarządu Koła Gospodyń Wiejskich Tarnowianie w Tarnowie – zwanego dalej Skarżącym na Wójta Gminy Miastkowo Pana Kazimierza Górskiego. Przedmiotem skargi jest stosunek Pana Wójta do mieszkańców Tarnowa oraz naruszenie praworządności i interesów skarżących.

W rozpatrywanej sprawie w kwestii właściwości zastosowanie ma przepis art. 229 pkt 3 K.p.a., z którego wprost wynika, że organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności Wójta Gminy jest Rada Gminy, która przed podjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi zasięga opinii Komisji Skarg, Wniosków i Petycji – co miało również miejsce w niniejszej sprawie. Przewodniczący Rady Gminy Miastkowo pismem z dnia 22 stycznia 2020 r. przekazał skargę Komisji celem jej zbadania i ustosunkowania się do zarzutów podnoszonych w skardze.

Zgodnie z art. 227 K.p.a. przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. To oznacza, że przedmiot skargi spełnia kryteria środka prawnego, o którym mowa w przepisie wyżej wymienionym. W tej sytuacji postępowanie skargowe zostało rozpoczęte, a skarga zbadana.

W toku prowadzonego postępowania Komisja zapoznała się szczegółowo z treścią skargi i jej załącznikami, wysłuchała wyjaśnień Wójta Gminy i pracownika Urzędu Gminy Miastkowo oraz Skarżących.

W toku działań sprawdzających Komisja Skarg, Wniosków i Petycji ustaliła następujący stan faktyczny.

Zarząd Koła Gospodyń Wiejskich Tarnowianie w Tarnowie w skardze zarzuca Wójtowi Gminy Panu Kazimierzowi Górskiemu inne traktowanie mieszkańców Tarnowa oraz naruszenie praworządności i interesów skarżących.

Komisja opierając się na dostępnej dokumentacji ustaliła, że głównym przedmiotem zainteresowania Skarżącego jest lokal po byłej szkole w Tarnowie. Najpierw Skarżący wystąpił z prośbą o wyrażenie zgody na użyczenie lokalu w Tarnowie ul. Główna 33, do której Wójt przychylił się podpisując umowę użyczenia lokalu na czas nieokreślony (umowa użyczenia Nr IGN.6850.1.2019 z dnia 28.10.2019 r.) na potrzeby działania Koła. Następnie Skarżący pismem z dnia 12.11.2019 r. wystąpił o zmianę siedziby Koła na lokal po byłej szkole przy ul. Szkolnej 2 w Tarnowie, a tym samym zmianę umowy użyczenia. Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65) lokal przy ul. Głównej 33 w Tarnowie, jak również przy ul. Szkolnej 2 w Tarnowie (lokal po byłej szkole) należy do gminnego zasobu nieruchomości.

Lokal po byłej szkole w Tarnowie został przeznaczony przez Wójta do sprzedaży po wcześniejszym uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Budżetowej (§ 6 pkt 1 uchwały Nr XVI/87/08 Rady Gminy Miastkowo z dnia 14 listopada 2008 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony). Wójt nie wyraził zgody na przeniesienie siedziby Koła. Działanie Wójta w tej sprawie było prawidłowe. O tym, że Skarżący otrzymali już lokal na potrzeby swojej działalności, a budynek po byłej szkole jest przeznaczony do sprzedaży Wójt informował Skarżących w swoich pismach nr IGN.6850.1.2019 z dnia 3.12.2019 r. i 8.01.2020 r.

W tym działaniu Komisja nie dopatrzyła się innego traktowania mieszkańców Tarnowa, jak również Skarżącego. Mieszkańcy, jak i organizacje działające na terenie gminy (m.in. koła gospodyń wiejskich) traktowane są jednakowo. Wszystkie Koła mają udostępniane lokale na tych samych zasadach, czyli na podstawie umów użyczenia. Zdaniem Komisji w pismach kierowanych do Skarżących brakuje zapewnienia o ponownym zajęciu się sprawą lokalu po byłej szkole w Tarnowie. Dopiero w wyjaśnieniach do Komisji Wójt zapewnił, że w związku z powstałą sytuacją ponownie zasięgnie opinii Komisji Budżetowej w celu przydatności lokalu na realizację zadań własnych gminy i celów publicznych.
Inicjatywa zorganizowania Klubu Seniora w Tarnowie i dla mieszkańców Tarnowa nie była trafną decyzją. Zorganizowanie Klubu Seniora zdaniem Komisji powinno się rozpatrywać z perspektywy całej gminy, a nie jednej miejscowości, tak jak to proponowali Skarżący. Ponadto na chwilę obecną nie ma konkretnej decyzji czy sprzedaż lokalu po byłej szkole zostanie cofnięta. Wniosek mieszkańców Tarnowa
o utworzenie Klubu Seniora wpłynął do Wójta Gminy w dniu 19 grudnia 2019 r. (pismo z dnia 18 grudnia 2019 r.) natomiast ofertę na utworzenie i dofinansowanie tego Klubu należało złożyć już do dnia 7 stycznia 2020 r. Był to czas zbyt krótki na przygotowanie oferty i dokonanie zmian w budżecie. Zdaniem Komisji można by było rozważyć w przyszłości powstanie takiego Klubu na terenie gminy – lecz niekoniecznie w lokalu w Tarnowie.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Miastkowo biorąc pod uwagę powyższe ustalenia stwierdziła, że zarzuty przedstawione w skardze na Wójta Gminy Miastkowo Pana Kazimierza Górskiego są częściowo zasadne, ponieważ doszło do naruszenia interesu Skarżącego. Od Wójta Gminy nie wypłynęła inicjatywa ponownego przeanalizowania przydatności lokalu po byłej szkole w Tarnowie i zaniechania jego sprzedaży.

Rozpatrując na Sesji skargę Radni Rady Gminy posiadali wiedzę o rozstrzyganej sprawie, mieli możliwość zapoznania się z całością dokumentacji skargi, w tym z wyjaśnieniami Wójta oraz uzasadnieniem skargi przez Skarżącego.

Rada Gminy Miastkowo po wysłuchaniu opinii Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, postanowiła uznać skargę za bezzasadną. Komisja podlega radzie gminy i nie ma wobec niej władczych uprawnień, nie może zatem narzucać radzie gminy treści uchwały jaką ta ma podjąć. Komisje jako wewnętrzne organy rady, mogą przygotowywać opinie w sprawie, jednak w żadnym wypadku opinia taka nie jest wiążąca dla rady, która w uchwale podejmuje merytoryczne rozpatrzenie skargi. Potwierdził to w wyroku z dnia 14 listopada 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (sygn. akt I SA/Gd 1060/12).

Biorąc powyższe pod uwagę, opinia wydana w formie uchwały przez Komisję o częściowej zasadności skargi na Wójta Gminy Miastkowo nie jest dla Rady Gminy wiążąca, została jednak przeanalizowana i stała się przedmiotem dyskusji. Rada Gminy Miastkowo zgadza się z opinią Komisji i sporządzonym do niej uzasadnieniem, ale tylko w tej części, w której Komisja uznała skargę za bezzasadną. Z kolei w części, w której Komisja uznała skargę za częściowo zasadną, Rada Gminy zajmuje odmienne stanowisko.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że Wójt Gminy Miastkowo w piśmie skierowanym do skarżącego z dnia 8 stycznia 2020 r. wskazał, że jeżeli Koło Gospodyń Wiejskich Tarnowianie jest zainteresowane utrzymaniem budynku (lokalu) położonym w Tarnowie przy ul. Szkolnej 2, to Gmina jest skłonna rozważyć oddanie go w dzierżawę. Tym samym Wójt Gminy Miastkowo wyszedł z inicjatywą zmiany planów w zakresie przeznaczenia przedmiotowego lokalu i podczas badania skargi przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji Wójt zapewnił, że ponownie zasięgnie opinii Komisji Budżetowej, co do przydatności lokalu do realizacji zadań własnych gminy i przydatności dla celów publicznych.

Co więcej, Skarżący zorganizował spotkanie z Radnymi Rady Gminy w dniu 11 stycznia 2020 r., na które zaprosił też Wójta Gminy pismem z dnia 9 stycznia 2020 r. (data wpływu do Urzędu Gminy Miastkowo - 10 stycznia 2020 r.). Spotkanie miało odbyć się kolejnego dnia po zawiadomieniu tj. 11 stycznia 2020 r. (sobota). Skarżący zorganizował spotkanie stron na dzień wcześniej, na dodatek
w dzień ustawowo wolny od pracy. Nie sposób wykluczyć, że Wójt Gminy Miastkowo chciał uczestniczyć w spotkaniu, wysłuchać wniosków skarżącego, wyjaśnić sporne kwestie i wypracować dogodne rozwiązanie problemu, nie mniej możliwość taka została mu ograniczona. Spotkanie zorganizowano z jednodniowym wyprzedzeniem, gdzie Wójt Gminy mógł mieć inne plany (zarówno na tle zawodowym, jak i prywatnym), czego skarżący nie wziął pod uwagę.

Nie sposób zatem stwierdzić, że zabrakło odpowiedniego dialogu pomiędzy Wójtem Gminy, a Skarżącymi. W piśmie Wójta Gminy Miastkowo skierowanym do Skarżącego pojawiła się inicjatywa dzierżawy budynku (lokalu). Szybkość działania Skarżącego uniemożliwiła Wójtowi Gminy podjęcia właściwych działań. Nie mniej jednak w dniu 21 stycznia 2020 r. Koło Gospodyń Wiejskich Tarnowianie zdecydowało się na złożenie przedmiotowej skargi.

Dodatkowo, w kwestii utworzenia Klubu Seniora Rada Gminy podziela stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która wskazała, że zorganizowanie Klubu Seniora powinno być rozpatrywane z perspektywy całej gminy, a nie jednej miejscowości, tak jak to proponowali Skarżący. Należy zaznaczyć, że tego rodzaju inicjatywa mieszkańców Tarnowa wpłynęła do Urzędu Gminy Miastkowo w dniu 19 grudnia 2019 r., gdzie termin na składanie wniosków o dofinansowanie tego rodzaju działalności był bardzo krótki (do 7 stycznia 2020 r.). Rada Gminy zgadza się również ze stanowiskiem Wójta, gdzie wskazuje na konieczność posiadania wkładu własnego, czego budżet Gminy nie przewidywał. Nie sposób zatem dopatrzyć się w tym zakresie jakichkolwiek uchybień w działaniu organu wykonawczego.

Rada Gminy Miastkowo po przeanalizowaniu skargi oraz zebranych w sprawie materiałów (w tym dowodów z dokumentów), jak również po zapoznaniu się z treścią opinii Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, postanowiła uznać skargę za bezzasadną w całości. Konkludując, zdaniem Rady Gminy nie doszło do odmiennego (dyskryminującego) traktowania mieszkańców Tarnowa przez Wójta Gminy Miastkowo oraz naruszenia praworządności i interesów skarżącego.

 

Pouczenie

Zgodnie z art. 239 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256) w przypadku, gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.

 


Wprowadził(a) :Marcin Łuba2020-03-23 15:07
Zatwierdził(a) :Marcin Łuba2020-03-23 15:07
pokaż rejestr zmian
 
Wyświetleń: 405